Slutet för världen
februari 20th, 2011
Slutet för världen
Med jämna mellanrum når världen ett slut. En människas liv är inte långt så en del hinner inte uppleva ett slut, men jag tror att vi som lever nu är lyckligt lottade på den punkten. Slutet är spännande tider, för det är ju också början på något nytt.
Vi ordnar saker och ting på ett sätt som motsvarar maktrelationerna, idéerna och världsbilden vid den viss tidpunkt. Det hände exempelvis efter 2:a världkriget när USA befann sig i en mycket stark position och i hög grad kunde ordna världen efter sina intressen. Men i sinnesvärlden tycks allt följa entropins järnhårda lag. Till att börja med fungerar ordningen bra (för dem som har skapat den), men sedan börjar den förfalla. Det vi upplever nu tror jag är slutet för (väst)världen som den har sett ut efter 1945. Det är inte min formulering. Det var tankesmedjan Europe/Leap 2020 som började tala om ”La fin de l’Occident tel qu’on le connaît depuis 1945 ” år 2006.
Den nuvarande politiska eliten har inte skött sig bra. Vi systemkritiker är väl medvetna om att de inte lyssnar på sina kritiker. Det är dock en sak att ignorera kritiker som också ses som fienden. Just Europe/Leap 2020 kunde dock ha varit deras egen tankesmedja, om de hade lyssnat på den. Men istället för att ta till sig av kritiken och varningarna från de egna leden så har man behandlat dem på samma sätt som man har behandlat sina fiender, dvs man har ignorerat dem. Högmod går före fall, som vi alla vet. Att den nuvarande politiska klassen inte förmår ta vara på sina begåvningar behöver dock inte hindra oss från att lyssna på dem.
Europe/Leap 2020 gör prognoser som ofta har visat sig vara träffsäkra. De varnade till exempel för den annalkande finansiella krisen långt i förväg. I början av 2008 angav de vilken månad den skulle slå igenom. Jag följde utvecklingen noga och blev överraskad när tidningarna fylldes av artiklar om den för journalister och politiker nyupptäckta krisen just på den angivna månaden, i enighet med tankesmedjans prognos. År 2008 skrev de även om en annalkande kris i mellanöstern. Den krisen har vi kunnat läsa om de senaste veckorna.
Murens Fall
Angela Merkel sade att händelserna i Egypten fick henne att tänka på hur muren som delade Tyskland i två delar föll 1989. Men hon drog inte ut alla konsekvenser av tankegången. Vilken mur är det som faller i arabvärlden?
Berlinmuren byggdes av den Östtyska regimen som en del av järnridån genom vilken Sovjetunionen ville separera Öst från Väst, för att skydda sin ordning. Jag befann mig i Ungern som tonåring sommaren 1989 och pratade då med östtyskar som flydde till Budapest och därifrån vidare till Västtyskland. De längtade efter frihet och välstånd. Några månader senare besökte jag Berlin där man kunde hyra en hammare för att slå bort en flisa från muren och spara den som en souvenir. Det fanns mycket glädje och hopp bland människorna som vandrade genom de nya öppningarna i muren.
Dimitry Orlov, författare till ”Reinventing Collapse”, menar att de ryska ledarna hade förlorat all motivation till att upprätthålla den kommunistiska ordningen 1989. De var lika desillusionerade som resten av befolkningen. Därför kunde den kommunistiska ordningen monteras ned fredligt. Ledarna för den nyliberala amerikanska ordningen har dock inte förlorat tilltron till sin ordning ännu. Men bland folket ökar oron och dissidenterna blir allt fler på ett sätt som liknar sovjetsystemets sista år.
Berlinmuren var ett försvar av kommunistpartiets maktmonopol i Östtyskland. På ett liknande sätt finns, enligt Europe/Leap 2020, en ”mur” som har byggts av regimerna som dominerar arabvärlden för att de ska kunna behålla maktmonopolet över sina länder. ”Muren” i arabvärlden är ett system som har satts upp av Washington för att kontrollera oljan i regionen och för att försvara Israels intressen. Oljeaffärerna sker med dollar. Arabländerna (utom Syrien och Libyen) har också integrerats militärt och säkerhetsmässigt med det amerikanska försvarssystemet vilket garanterar amerikanskt stöd till regimerna. Krisen för de arabiska regimerna är därför också en kris för den amerikanska världsordningen.
Enligt Europe/Leap 2020 är det en global systemkris som vi upplever. Oron på Island och i Grekland, Tea Party-rörelsen i USA, och nu den sociala oron i arabvärlden är olika uttryck för samma grundläggande kris. Den amerikanska världsordningen från 2:a världskrigets slut håller på att falla samman, liksom sovjetsystemet föll samman för 20 år sedan. När petrodollarmuren faller kommer USA få en ordentlig finansiell- och oljechock, vilket kommer att ske någon gång under slutet av 2011 enligt Europe/Leap 2020.
Den europeiska politiska klassen är är också en del av den amerikanska ordningen. Vi kan nog räkna med att den kommer att få allt större problem med sin trovärdighet framöver.
Globalt uppror
Zbigniew Brzezinski sade följande i ett tal 2009: “For the first time in human history almost all of humanity is politically activated, politically conscious and politically interactive. There are only a few pockets of humanity left in the remotest corners of the world that are not politically alert and engaged with the political turmoil and stirrings that are so widespread today around the world. The resulting global political activism is generating a surge in the quest for personal dignity, cultural respect and economic opportunity in a world painfully scarred by memories of centuries-long alien colonial or imperial domination.” Brzezinski funderar på hur de intressen som han försvarar ska kunna behålla sin kontroll över skeendet. Men för oss som inte ser något som är värt att bevara i ordningen som han representerar innebär den politiska medvetenheten en möjlighet att förändra världen till något hållbarare och bättre. Inom de nuvarande ramarna får vi finna oss i att gifter sprids och finns i maten vi äter, att naturen ödeläggs i den kortsiktiga profitens namn, att vi förlorar kontrollen över vårt land och att gränserna är öppna för vemsomhelst, banker som plundrar hela länder utan att ens försöka dölja det, folkvalda politiker som tjänar internationella organisationer istället för att tjäna folket som valt dem etc etc. Alla stora problem som har sopats under mattan av det nuvarande systemets tjänare kan börja åtgärdas på allvar när vi lägger grunden för en sundare värld.
Araberna vill säkert ha ”frihet” och ”demokrati”. Men vad betyder det för dem? Det verkar sannolikt att Islam kommer att spela en viktig roll inom en demokratisk ordning i arabvärlden. Araberna vill inte bli sekulära västerlänningar. Med ”demokratisk ordning” menar jag en ordning som skapas organiskt av människorna som bor på platsen, utifrån deras värderingar och kultur, till skillnad från en ordning som tvingas på folket utifrån.
Vill européerna vara amerikaner? Vill ens amerikanerna vara amerikaner så som det ofta förstås utanför USA? Bland det fåtal politiker som jag respekterar finner vi Ron Paul. Han vill inte vara amerikan i den meningen. Så här sade han nyligen:
”[The US] government is in the process of failing, and they can’t deliver on the goods, just as the Soviets couldn’t deliver the goods and maintain their own power… We will have those same problems domestically. We face serious economic problems as this dollar crisis evolves. … We don’t need to just change political parties. We need to change our philosophy about what this country is all about.”
På samma sätt som araberna försöker göra sig av med sina regimer som är under amerikansk kontroll så representerar Ron Paul en strömning som försöker frigöra det amerikanska folket från regimen som dominerar USA. Även Europa kan börja frigöra sig från det amerikanska systemet framöver. Vill vi vara skuldslavar under IMFs och Världsbankens administration? Att döma av reaktionerna på Island och i Grekland så vill vi inte det.
Jag tror att vi befinner oss i början av en global revolt mot globalisternas ordning. Vi lever i synnerligen spännande tider.
Entry Filed under: Den ekonomiska krisen
38 Comments Add your own
1. Oskorei | februari 20th, 2011 at 09:16
Mycket intressant. Ska man tolka detta som att nu inte är rätt tid att placera sparpengarna i aktier?
2. admin | februari 20th, 2011 at 09:29
Så har jag tolkat det. Mat, energi, guld och silver är vad jag tror på. Men det gäller att verkligen ha det i sin ägo, så att det inte bara är på papper.
3. Björn | februari 20th, 2011 at 09:43
Jag har sagt det förut Nordbo, men jag uppskattar verkligen din optimism. Hur du lyckas hålla hoppet och humöret öppet i denna dystra värld begriper jag inte, men jag beundrar det likväl.
Hur det än blir den närmaste tiden så står det dock klart att ett paradigmskifte och en eventuell revolution knappast kommer vara smärtfri.
Nu är vi svenskar i gemen, på gott och på ont, väldigt pacificerade, så det lär nog dröja innan bägaren rinner över här så till den grad att vi får vänja oss vid att hängsnaror dominerar stadsbilden, men nere på kontinenten är det nog inte lika säkert vad det gäller den saken.
4. Handskakning | februari 20th, 2011 at 09:49
Jag delar din analys av att den rådande världsordningen – av nyliberalt dollarvälde, globalism, västerländsk kurs mot självmord och allmän skräpamerikanisering – går mot sitt slut. Den kunde inte göra annat.
Handskakning
5. admin | februari 20th, 2011 at 09:57
Björn, jag gör dagliga andningsövningar! Det ger en känsla av klarhet, energi och ett milt rus. ”Il faut etre toujours ivre!”.Och jag utövar en metod som kallas antar mauna som gör att mitt inre tillstånd blir oberoende av yttre stimuli. Det är bara materialister som har har skäl att bli deprimerade över världens tillstånd. De vet inget annat.
http://wonderingminstrels.blogspot.com/2000/10/get-drunk-charles-baudelaire.html
6. Björn | februari 20th, 2011 at 10:23
”Det är bara materialister som har har skäl att bli deprimerade över världens tillstånd.”
Hah! Om det nu vore så väl! Nåja, jag förstår vad du menar. Det är ju i de stunder jag känner mig som svagast själsligen som jag oroar mig för mycket, blir förbannad och nedstämd, och så är det nog för många.
Däremot så tycker jag att man bör vara försiktig med de där tankegångarna, då det lätt kan bli obalanserat och urarta till en världsfrånvänd nihilism där den externa världen inte betyder något alls, men den diskussionen har ju varit uppe här förut, och dina inlägg talar för sig själva (dvs att du inte är en världsfrånvänd nihilist som ignorerar omvärlden) så jag tar det med en nypa salt
7. Olof | februari 20th, 2011 at 10:31
admin:
Hur investerar du i mat och energi utan att befatta dig med ”papper”? Köper du konserver, bensin och batterier och förvarar i källaren? Det kan säkert vara bra att ha till husbehov, men det är knappast realistiskt att investera sitt sparkapital på det viset.
Oskorei:
Aktier kommer att vara en utmärkt sparform om de scenarier som diskuteras här materialiseras, förutsatt att man väljer rätt branscher. Liksom Gudomlig Komedi tror jag på mat, energi, guld och silver. Däremot kan det vara farligt att sitta på kontanter eller obligationer eftersom mycket tyder på att inflationen kommer att ta rejäl fart framöver.
8. Ingmar | februari 20th, 2011 at 11:25
Jag hoppas du har rätt i att världsordningen faller.
Något nytt o åldrigt är välkommet.
Även andliga råd är bra.
Tack!
9. Ost | februari 21st, 2011 at 10:14
Bra skrivet om amerikaner. Att skylla ordinära amerikaner för vad ‘deras’ regim, hollywood och wall street propagerar för och ägnar sig åt är som att skylla svenska folket för genusvansinnet. Det är eliten, Sauron, som är skyldig.
10. JN | februari 21st, 2011 at 12:42
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_law_of_thermodynamics
11. Ingemar Lext / Parabellum | februari 21st, 2011 at 01:28
Ännu ett ruskigt bra Motpolsinlägg. Häpnar ibland över hur likasinnade ”vi” är. Trots att ”vi” hela tiden motarbetas och nedtystas i all offentlig debatt. Pinsamt värre för vissa, är att detta ”vi” alltmer tar sig formen av det svenska folket…
”Den nuvarande politiska eliten har inte skött sig bra.”
Sant. Det har varit en formlig ”Triumph des Villains”(!
)
”…om den för journalister och politiker nyupptäckta krisen…”
Jo då. Dessa båda grupper har gett oss rikligt med åsyftade ”déjà vu”-upplevelser. Obildade människor som ändock envisas med att ge uttryck för sin ignorans. Men vem ids lyssna längre?
””Muren” i arabvärlden är ett system som har satts upp av Washington för att kontrollera oljan i regionen och för att försvara Israels intressen.”
Instämmer helt. Och varför nämns inte detta som ett faktum bland alla ”fakta” i fulmedia? En del av oss vet svaret, men vi tiger i regel med det i offentliga sammanhang. Bl.a. som en lättförståelig följd av att det är förknippat med fängelsestraff att yppa något.
”Den europeiska politiska klassen är också en del av den amerikanska ordningen. Vi kan nog räkna med att den kommer att få allt större problem med sin trovärdighet framöver.”
Svar ja. Och den tendensen är en i tiden mäkta utdragen process. Sannolikt är det först nu som många av oss har fått en tillräcklig tidsdistans för att kunna uttala sig helt säkert om att en förändring verkligen har skett, och samtidigt detta i en avgjort negativ riktning. Vissa enskilda tidiga samtidsuttolkare har som bekant legat steget/stegen före, men det är nog först nu som en mycket stor andel av vårt lands intelligentia inser vidden av vanskötseln. Och åtminstone en del av de numera oundvikliga följderna.
12. admin | februari 21st, 2011 at 04:56
Tack för kommentarerna.
Olof, papper går nog inte att undvika då, men jag tror att det är en bra idé att investera lokalt, eftersom det globala systemets framtid är oviss.
JN, vad menar du med länken? Jag kanske inte borde ha använt ordet ”entropi”, men det kan definieras som ett mått på ett sammansatt systems avvikelse från jämviktsläget, dvs. på oordningen eller utspädningen inom systemet. Hög oordning betyder hög entropi.
13. admin | februari 21st, 2011 at 06:47
Den här är värd att lyssna på i det här sammanhanget:
http://www.youtube.com/watch?v=R7Usl1v7u40&feature=feedu
14. JN | februari 21st, 2011 at 08:17
Jag menade att denna naturlag tycks giltig även på sociala förhållanden: varje slutet system går mot ökad entropi. Ett system kräver därför en yttre energikälla för att inte falla samman. Se även lagen om avtagande avkastning.
15. admin | februari 21st, 2011 at 08:40
Då är vi överens på den punkten. Jag trodde först att du hade en invändning mot att jag lånade ett begrepp från fysiken och använde det i ett helt annat sammanhang.
16. Turboblade | februari 21st, 2011 at 08:50
Tag med fördel ett mollierediagram och läs om både entalpi och entropi. Bernoulli kan också rekkomenderas om termodynamiken tvunget skall användas som fåniga allegorier.
17. 3ichenblatt | februari 22nd, 2011 at 10:51
Bra text! Samt sympatiskt med tantrisk meditation.
18. Kenta | februari 22nd, 2011 at 12:17
Jag har lite pengar i de amerikanska börshandlade fonderna GLD och SLV, där 1 andel motsvarar en viss mängd guld repektive silver. Vet du om det är säkra placeringar? Har mer pengar i fysiskt guld, men det är ju bekvämare med pappersguld så länge det ekonomiska systemet fungerar någorlunda.
19. admin | februari 22nd, 2011 at 05:24
Nej, jag vet inget om GLD och SLV. Men om du tar risken för en större systemkrasch på allvar så är det logiskt att undvika papper så mycket som möjligt.
20. Olof | februari 22nd, 2011 at 08:29
Kenta:
Det cirkulerar en massa konspirationsteorier om de två ETF:er du nämner. Teorierna går ut på att fonderna inte skulle äga fysiskt guld respektive silver trots att de påstår att de gör det. GLD har jag ingen koll på. Däremot har jag läst på om SLV. Enligt SLV:s prospekt skall fonden investera så gott som hela sitt kapital i fysiskt silver som hålls avskilt för fondens räkning. Numren på de silvertackor fonden äger publiceras på Internet och en revisionsfirma kontrollerar att silvret finns med jämna mellanrum. För min del tycker jag detta låter betryggande och har därför köpt andelar i fonden.
Däremot kan jag inte se någon som helst anledning till att investera i GLD. Detta därför att fysiskt guld (till skillnad från silver som är momsbelagt i Sverige) lätt kan inhandlas till marknadspris i Sverige. Det är mycket billigare att betala för ett bankfack där du stoppar in ditt fysiska guld än att betala GLD:s förvaltningsavgift. Dessutom slipper du bekymra dig om huruvida fonden har guld eller inte. Slutligen kommer försäljning av ditt innehav i GLD automatiskt att rapporteras till skattmasen. Om du har sålt dina guldtackor som du haft i bankfacket med god avans är det däremot ingen som vet.
21. Kenta | februari 22nd, 2011 at 08:55
Olof, tack för intressant svar.
Jag har kapitalförsäkring så jag betalar ingen reavinstskatt. En av fördelarna med GLD är att man kan trada den. Mitt fysiska guld rör jag inte i första taget. Vet du någon pålitlig handlare som ger bättre betalt för guldtackor och -mynt än Guldcentralen?
22. Olof | februari 22nd, 2011 at 09:29
Kenta:
Om du vill trada guld, är det då inte bättre att välja optioner eller någon av alla dessa fonder som rör sig tre-fyra gånger mer än guldpriset?
Jag har faktiskt ingen aning om hur man bäst säljer guld. Vill du däremot köpa på dig mer verkar amerikanska Apmex ha bäst priser. De säljer till Sverige, trots att de säger att de inte gör det på hemsidan. Det är bara att maila dem och säga att du vill köpa.
Roligt att se att det är fler Motpolläsare som investerar i ädelmetaller!
23. Kenta | februari 23rd, 2011 at 06:33
Olof:
Jag går egentligen inte in för att trada men i bland säljer jag när jag tycker att det gått upp för fort (har sålt min SLV i dag) och tror att det ska gå att köpa tillbaka billigare lite längre fram. Nu tycker jag att börsen gått ner lite väl mycket så jag har köpt lite aktier idag också. Å andra sidan sålde jag aktier för mer pengar i går, men det var en aktie som jag kände mig nöjd med och där jag inte tror att det finns något mer att hämta för tillfället. Optioner vågar jag mig dock inte på.
24. Olof | februari 23rd, 2011 at 07:12
Kenta:
Jag tror du är ute och cyklar. Jag skulle gissa att silver aldrig mer kommer att handlas under $30. Börsen är ett korthus som kan rasa när som helst. Köp genast tillbaka dina SLV! Eller, ännu bättre, köp aktier i guld- och silverproducenter. Dessa har inte alls hängt med i de dramatiska prisökningar på guld och silver vi sett på sistone.
Om du inte har en kristallkula skulle jag råda dig att inte trada. Identifiera istället de långsiktiga trenderna (i det här fallet total ekonomisk kollaps inom några år) och investera därefter. Om du försöker vara översmart kan du råka vara helt fel positionerad när saker och ting händer.
25. admin | februari 23rd, 2011 at 09:20
Jag går ännu längre än Olof och undviker alla aktier och liknande. Jag har nästan inga pengar på banken heller, eftersom jag inte tror på fiatpengar. Jag har fört över alla besparingar på fysiskt guld och silver. Jag förvarar det visserligen i ett bankfack, vilket jag inte är helt nöjd med, eftersom jag inte är säker på när banken går under. Jag riskerar att inte komma åt mina besparingar när jag behöver dem som mest.
Risken att jag förlorar på att förbereda mig för ett slags worst case scenario tror jag inte är så stor. Mycket talar för att guld och silver kommer fortsätta öka i värde, även om systemet inte skulle krascha.
Nu har jag inga stora summor att röra mig med. Om jag hade det skulle jag köpa en gård med bra jord för matodling också.
26. Olof | februari 23rd, 2011 at 10:01
admin:
Om banken där du har ditt bankfack går under eller inte spelar ingen som helst roll. Innehållet i bankfacket är likväl ditt.
Att köpa en gård i nuläget är, tror jag, ungefär det dummaste som går att göra. Vi får snart se fastighetspriserna dala när exportmarknaden försvinner och arbetslösheten sprider sig på allvar.
Köp mer silver och guld och stoppa i bankfacket. Kanske ska du diversifiera genom att köpa lite svenska realränteobligationer också.
27. admin | februari 24th, 2011 at 05:34
Ja, jag tror att du har rätt i att fastighetspriserna kommer att dala. Det jag skrev om bankfack bygger på ett worst case scenario: det är inte säkertt att jag kommer åt guldet även om jag formellt är ägare till det, om systemet kollapsar helt och hållet. Men nu har jag det i ett fack, så jag antar att jag trots allt inte räknar med en plötslig total kollaps.
28. Kenta | februari 24th, 2011 at 11:10
Olof, jag är rätt säker på att silver ska testa 30$ igen. Silvret gick ner ca 4% bara i dag och det rör sig snabbt upp och ner. På sikt är jag dock säker på att det kommer att gå upp och att börsen kommer att gå ner. Jag föredrar dock att inte satsa allt på ett kort och jag tror att börsen har mer att ge nu efter nedgångarna.
Admin, systemet kommer nog inte krascha över en natt så man får antagligen lite tid på sig att plocka ut sina värdeföremål i lugn och ro. Det kan för säkerhets skull vara bra ha en mindre del i bostaden eller på tomten t ex, ädelmetaller är ju inget som kan brinna upp eller rosta och de tar inte så mycket plats (om man inte har för ett antal miljoner).
Å andra sidan är jag osäker på hur mycket silver och guld hjälper om det blir en total kollaps. Att köpa en gård är nog inte dumt för den som kan. Då gäller det också att skaffa sig bra vapen så att man kan försvara den. Boken ”Vägen” är bra att ha läst så man kan föreställa sig vad som kan hända.
29. Olof | mars 1st, 2011 at 03:11
Kenta:
Silver passerade $34 idag. Är du fortfarande säker på att du kommer att få tillfälle att köpa tillbaka ditt silver för mindre än $30?
30. hollands hopp | mars 2nd, 2011 at 07:01
Nordbo. Har lite svårt att navigera på Europe/leap 2020. Om att det sociala kapitalet i USA är slut, är det en artikel? Kan länka? I så fall, tack.
31. admin | mars 2nd, 2011 at 08:34
De kommer med nya rapporter varje månad. Jag har följt dem flera år. Jag minns inte var de skrev om den saken, tyvärr. Det var inte ett huvudsakligt tema, utan något de tog upp i förbigående, så jag tror att det är svårt att finna det nu. Men om jag minns rätt var det verkligen så de uttryckte saken: det sociala kapitalet är slut i USA, utom inom militären.
32. admin | mars 2nd, 2011 at 08:54
For the record kan jag däremot länka till de två artiklar som jag huvudsakligen hänvisade till i inlägget:
http://www.leap2020.eu/GEAB-N-52-is-available-Global-systemic-crisis-World-geopolitical-breakup-End-of-2011-Fall-of-the-Petro-dollar-wall-and_a5927.html
http://www.leap2020.eu/GEAB-wrote-it-in-June-2008-Arab-world-Pro-Western-regimes-go-adrift-60-percent-risk-of-socio-political-explosion-on_a5850.html
33. Kenta | april 4th, 2011 at 09:41
Hej admin
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med Olof som skivit kommentarer ovan. Ge honom gärna mejladressen som jag skrivit in ovan, om han angett sin adress.
Mvh
Kenta
34. Kenta | april 4th, 2011 at 10:07
Olof:
Hade inte räknat med att silvret skulle stiga så. Om jag hade sålt i dag hade jag tjänat dubbelt så mycket på mina SLV. Har dock tjänat rätt bra på aktier i stället under tiden (LUMI och NOMI) och i dagsläget jag tror inte att jag hade tjänat mer på att behålla mina SLV. Tycker att silvret har gott upp farligt mycket också så jag är rädd att priset kan börja rasa när som helst. Hur mycket tror du att det kan gå upp?
Mvh
Kenta
35. admin | april 7th, 2011 at 04:31
Adressen som han angav verkar inte fungera, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
36. Olof | april 7th, 2011 at 05:30
Nu har jag skrivit en kommentar med en fungerande epostadress som Kenta kan få.
Hur guld- och silverpriserna kommer att gå framöver kommer sannolikt att bero mycket på om den amerikanska centralbanken drar igång OE3 eller inte. Jag kan tänka mig att man kommer att avbryta QE-programmet efter juni månads utgång för att därefter sätta igång igen efter att marknaderna börjat säcka ihop. I så fall är det troligt att vi får se en tillfällig nedgång för guld och silver innan rallyt fortsätter.
Att man skulle kunna sluta med QE för gott har jag svårt att föreställa mig eftersom räntorna i så fall skulle bli så höga att den amerikanska staten skulle få svårt att låna upp de belopp den behöver.
Här är en kommentar från finansmannen Eric Sprott som säger vad han tror om guld- och silverpriserna framöver:
http://www.youtube.com/watch?v=O-8xAvb_CHA&feature=related
37. JN | april 7th, 2011 at 11:37
Silver, guld och alla övriga metaller och råvaror kommer stiga i förhållande till fiatvalutor på grund av att de senare förlorar sitt värde i och med peak everything. Det är inte raketvetenskap.
38. Gudomlig Komedi » V&hellip | januari 7th, 2012 at 08:51
[...] Slutet för världen [...]
Leave a Comment
Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed